Herinnert u zich het gedoe van enkele jaren geleden nog over het nieuwe pand van de schoenenwinkel van Mulder? Onze column ging toen over de LED-verlichting boven de etalageruiten waar de welstandscommissie geen toestemming voor had gegeven. Maar als het geen reclame betrof, zou het worden toegestaan. Dus had de eigenaar bedacht dat het wel zou mogen als het kunst is. Sindsdien toonden de LED-schermen ‘Kunst op de Laat.’

Nu hebben de meeste ondernemers met de gemiddelde Nederlander gemeen dat zij niet zoveel met kunst op hebben, zeker niet als kunst met de hoofdletter K wordt geschreven. En waar de Historische Vereniging Alkmaar al bang voor was gebeurde: binnen de kortste keren was de kunst verdwenen en wordt er sindsdien gewoon weer reclame getoond voor schoenen. Of er zo meer schoenen verkocht worden valt te betwijfelen.

Hek van de dam
Wel was hiermee het hek van de dam, want iedere zichzelf respecterende ondernemer wil óók een LED-scherm in de etalage. Ook de slager op de hoek heeft een omzet-verhogend scherm boven de toonbank geplaatst en ik ben benieuwd of er meer gehaktballen door verkocht worden. Het grootste scherm in Alkmaar hangt boven de ingang van winkelcentrum Ringers, voorheen winkelcentrum Noorder Arcade, maar zelfs dit reuzenscherm heeft nog niet van Overstad een bruisend stadshart kunnen maken, ook al voorspelde in 2016 de toenmalige wethouder dat ‘de Alkmaarder van Overstad gaat houden.’ Maar daar is meer voor nodig dan een LED-scherm waarop in reuzenletters de Alkmaarder welkom wordt geheten. We mogen toch hopen dat we ook zonder deze welkomstwoorden al welkom waren op Overstad.

Kooimeer
Het meest overbodige scherm hangt aan het voetbalstadion Kooimeer. Komend vanaf de A9 verblindt een scherm de automobilist. Maar om welke reclame het gaat blijft een onopgelost raadsel zolang de maximumsnelheid ter plekke tachtig kilometer per uur is, een snelheid die overigens voor de meeste automobilisten als minimumsnelheid opgevat wordt. Zelfs als de snelheid tot stapvoets rijden wordt teruggebracht, komt men tijd te kort om de voorbijflitsende teksten te lezen. Vermoedelijk is de enige ondernemer die profiteert van LED-schermen de fabrikant van deze schermen. Dus ondernemers: stop met LED-schermen en vertrouw er op dat als u kwaliteit levert, mond op mond-reclame uw omzet meer verhoogt dan alle LED schermen bij elkaar.

Feyko Alkema, HVA