De Amsterdamse columnist Frits Abrahams was met zijn vrouw op bezoek in Alkmaar. Vol lof schrijft hij over Alkmaar: ‘Het is een aardige stad met een mooi centrum. Grachten, ophaalbruggen, nauwe straatjes – ze geven de binnenstad intimiteit. We liepen in de historische binnenstad, toen mijn vrouw de voor een stad ultieme testvraag stelde: ‘Zou je hier willen wonen?’

‘Ja’, zei ik. ‘Alkmaar is levendig genoeg, je hebt er alle belangrijke voorzieningen, je zit dicht bij de kust en je bent snel in Amsterdam.’ Maar naar Alkmaar verhuizen is ook voor deze Amsterdammers een brug te ver. Waarom willen Amsterdammers niet ten noorden van de Ring wonen..? Omdat boven de ring de provincie begint? Een beetje gelijk hebben die Amsterdammers wel als het om Alkmaar gaat. De stad is nog niet naar de normen van deze tijd ingericht. Bijvoorbeeld: een autoloze of zelfs autoluwe binnenstad ligt in Alkmaar nog ver achter de horizon, waar het in Amsterdam bijna zonder problemen lukt de auto uit het centrum te weren. In Alkmaar gaat dat de komende twintig jaar niet lukken met Alkmaarders die ‘met de auto tot de kassa’ hoog in het vaandel hebben en nog net niet de Magdalenenstraat voor tweerichting autoverkeer open willen stellen.

Bordeaux
Hoe een wereldstad wél autovrij kan worden, zien we in Bordeaux. Hier had je jarenlang als automobilist twee keuzes: in de file op de ring of in de file in de stad, beide een gruwel. Een metro heeft de stad – ongeveer zo groot als Amsterdam – niet. En nu twintig jaar later zijn er drie tramlijnen (zonder bovenleiding!) met bij elke halte buiten het centrum een Park and Ride waar je voor een paar euro vervoer naar de stad hebt en de hele dag kunt parkeren. En in de autovrije binnenstad zijn de ooit zwart geblakerde gebouwen weer stralend wit en bruist het leven op de autoloze pleinen. Beste gemeentebestuurders van Alkmaar: een werkbezoek aan Bordeaux kan ik u aanbevelen!

Feyko Alkema, HVA