Als je binnenstapt bij Le Vôtre, Frans restaurant in Yangshuo, China, is het eerste wat je opvalt dat alle wanden en het plafond overladen zijn met honderden Boeddhabeeldjes. Er hangen enkele portretten van Mao tussen. Ik ontdekte zelfs twee verdwaalde Christusbeelden. Een dubieuze aansporing om gezellig te gaan eten. Want alle religies richten zich op de geest en bepleiten matigheid. Daar trok Le Vôtre zich niets van aan. De ene schotel na de andere met verrukkellijkheden passeerden op mijn draaiende tafel. Trouwens, behalve de naam was er niets Frans aan dit restaurant. Ik dacht eraan terug toen vorige week in Grandcafé De Kleine Waarheid een Mariabeeld met Jezus werd gestolen. Op de bewakingscamera zag de eigenaresse, – “gelovige vrouw” zegt ze zelf -, dat “de duivel met Maria en Jezus de zaak uitliep”. Goed voor een lachsalvo bij de talkshow van Jinek. Had de uitbaatster haar zaak net zo vol gestouwd met heiligenbeelden als haar collega in Yangshuo dan zou de ontvreemding wellicht niet zijn opgevallen. Een heiligenbeeld als gezellige snuisterei in een kroeg! Dat was een paar generaties terug ondenkbaar. Als God het zelf niet terughaalde, – het ging om zijn moeder nietwaar-, dan de Duivel maar, zal er in het paradijs gedacht zijn. Bovendien, de actie van de Satan bracht de dag erna wèl een gaslek aan het licht, waardoor De Kleine Waarheid en de hele buurt aan een echte ramp ontsnapten. Nee, zo duidelijk is het tegenwoordig niet meer van wie je het heil kunt verwachten, God of Beëlzebub! Trouwens, de berouwvolle schurk kwam het beeld deemoedig terugbrengen de daaropvolgende dag. Voor de eigenaresse het bewijs van de heilzame werking van het Mariabeeld: gaslek gevonden èn Jezus terug op de toog!

Zo’n twee eeuwen geleden streden de onderdrukte katholieken er nog voor om openlijk met een Mariabeeld te mogen rondsjouwen. Vanuit Alkmaar en Haarlem trok men in 1807 ‘s nachts naar de heilig benoemde plek in het Heilooër bos. Met Maria op de schouders. Vrijheid, gelijkheid en broederschap onder de Fransen? Dan ook Maria weer vrij, zal de gedachte zijn geweest. Maria werd schreeuwenderwijs aangeroepen met allerlei devotiën, vertellen de bronnen. De  verering van de Moeder Gods prangde tot provocerende openbare processies. De Grote Waarheid is echter dat die geëtaleerde gepassioneerde vroomheid hier voorbij is. Daar mag op gedronken worden. Bij De Kleine Waarheid vooral, onder het toeziend oog van een gekoesterde geredde gipsen Maria. Dat wel…

Luister hier naar een interview met de auteur, vanaf 1:13:55 (23 januari 2000)

Lees hier een fragment.