Ringers Alkmaar artist impression

De Ringers-Alkmaar Expériejens

Vorige week donderdagmiddag hoorde ik het Engelse woord ‘experience’ zo vaak op z’n Noordhollands, dat het aan de eind van de bijeenkomst probleemloos naar onze eigen taal leek te zijn overgegaan. Dan verdient het ook een Hollandse schrijfwijze. Ik heb er nog maar wel een uitspraakstreepje bij gezet, want voor je het weet hoor je het terug met de klemtoon op de laatste lettergreep. Je kan ook ‘beleving’ gebruiken. Hadden we al in onze taal. Maar voor consumenten die zich graag laten verleiden schijnt ‘experience’ geschikter te zijn om snel de portemonnee te legen. “Doen we vanmiddag de chocolade-beleving?” Krijgt u al zin? Maar met “vanmiddag gaan we naar een echte chocolade-expériejens!”, raakt u opgewonden. “Naar een experience?! Wow, dat gaan we beleven”. Ik raad u aan het woord regelmatig in de mond te nemen, zodat het er na een tijdje smeuïg uitkomt. Want we gaan dat woord veel gebruiken in de stad. De enthousiaste ondernemers die van Ringers een lekker chocola-brood-zuivel-drinken-game-en-hotelsucces willen maken, verwachten vanaf 2018 toch wel ruim 300000 bezoekers per jaar. Om te beginnen. Dat zijn er dus zo’n 900 per dag. Grote kans dus dat u bij het winkelen in de Langestraat een paar keer moet uitleggen hoe je bij de expériejens moet komen. Er lonken immers jachtvelden vol delicatessen aan de Noorderkade. Maar gewoon even kopen -in een zakje, flesje of doosje- is uit. U wilt als consument helemaal opgaan in het begeerde product: hoe het wordt gemaakt, waarmee, door wie, waarom en wat-dat-met-u-doet vooral. “Ach, geht das so, nimmer gewissen”. Het worden nog zware tijden voor de Aldi en de Lidl. Maar de wethouder, die ook aanwezig was bij de presentatie van de nieuwe Ringers-ideeën, beloofde -wat de gemeente betreft- niks in de weg te leggen. Dat is wel eens anders geweest, rond Ringers. En de buurman, die met zijn afgetrapte schuur al vele jaren de hele Noorderkade ontsiert, was ook blij met het plan. Alleen de eigenaar van het gebouw deed nog wat zuinig: “Mooi plan, die expériejens, wat een enthousiasme, leuke ideeën, Alkmaar nòg ‘s op de kaart…..Maar ja, de aandeelhouders willen wel wat terugzien van hun investering”. Begrijpelijk. Daar zal vast nog een slim ideetje voor komen, hoopten we opgelucht toen we bij de borrel met hapjes waren aangekomen. Maar wat zou het mooi zijn: Ringers in volle glorie terug in de stad. Dat we het mogen beleven…eh…expériejensen.