Tot 2015 leefden wij in Alkmaar met 31 kilometer nog ver van Amsterdam. Na de fusie met de Schermer en Graft de Rijp leven we met 18 kilometer onder de rook van Amsterdam, af en toe zelfs in de rook. Dat merken we ook aan de huizenprijzen die al aardig richting Amsterdams niveau gaan. Voor een nieuwbouw appartement van 100 m2 voor € 1.150.000 op het Amsterdamse Oosterburg knippert een Amsterdammer niet meer met de ogen. Jawel, u leest het goed: meer dan een miljoen euro. Zelfs in Bergen koop je daar nog een heel huis voor…

En de Amsterdammer die wel met de ogen knippert trekt de stad uit, bijvoorbeeld richting Zaanstad, toevluchtsoord voor de minder draagkrachtigen die de torenhoge woningprijzen niet meer kunnen opbrengen. En van Zaanstad nog even de Beatrixbrug over en je bent al op Alkmaars grondgebied. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te voorspellen dat de Beatrixbrug geen barrière is voor woningzoekende Amsterdammers. De eerste makelaars hebben dat ook al door. Inwoners van de binnenstad kregen een brief van AmstelVest, een actieve speler op de vastgoedmarkt in beleggen en ontwikkelen, zoals zij zichzelf omschrijven. En dan weet je wel hoe laat het is; binnen de kortste keren zijn Alkmaarse grachtenpanden gesplitst in appartementen waarna de rolkofferparade gaat beginnen.

17e eeuwse weldoeners
Kunnen we deze ontwikkelaars niet met pek en veren de stad uitjagen? We hebben in Alkmaar fraaie Provenhuizen, de oudste vorm van appartementen, hofjes in de 17e gesticht door weldoeners die, met het bouwen van huizen voor de armen een plekje in de hemel hoopten te bereiken. Ook kent Nederland een lange traditie van sociale woningbouw. Halverwege de vorige eeuw werden verkrotte woningen gesloopt om plaats te maken voor woningwetwoningen. En zo kom je op de fraaiste locaties nog steeds betaalbare huurwoningen tegen, wat mede heeft geleid tot een gemêleerde binnenstadbevolking en daarmee een levendige binnenstad.

Fietsen
Het valt te betreuren dat woningcorporaties steeds vaker hun huurwoningen verkopen. Verder nog wensen? Jazeker, kunnen we nog wat leren van gemaakte fouten van onze grote broer Amsterdam? Ook in Alkmaar worden woningen gesplitst in vaak kleine appartementen waar meestal de bergingen ontbreken. Dat heeft gevolgen voor de directe omgeving, de fietsen van deze bewoners komen in de buurt van de appartementen op straat te staan. Zou er niet aan oplossingen voor fietsenstalling gedacht moeten worden? Dat kunnen inpandige bergingen zijn, maar wellicht ook centrale externe fietsparkeergarages.

Feyko Alkema

Foto: Joke Bol