Ouderwets fijn in Alkmaar

Als uit een enquête zou blijken dat de klanten Albert Heijn ouderwets vinden, zou er paniek uitbreken in Zaandam. Het management zou alles uit de kast halen om het geschonden imago te verbeteren. Maar als er in het schap bij de koekjes reclame zou worden gemaakt met de woorden ‘ouderwets lekker’, zou de verleiding om juist die koekjes te kopen onweerstaanbaar zijn. Bijzonder woord, ‘ouderwets’. “We verkopen degelijke producten, die lang mee gaan. We proberen het goede oude met het goede nieuwe te verenigen.” Dat klinkt mooi en dat zegt de winkel van Johan Boom in de Huigbrouwerstraat van zichzelf. De webwinkel die er bij hoort heet ouderwetsewinkel.nl. Vandaar. Op de etalage van de èchte winkel prijkt trots “Sedert 1835”. Niet ‘sinds’, maar ’sedert’. Het is hier maar een kleine denkstap van ‘ouderwets lekker’ naar ‘ouderwets goed’. In 1985 was er in ons Stedelijk Museum een tentoonstelling over de geschiedenis van de Alkmaarse winkelpuien. In onze tijd is zelfs de winkeldeur al bijna helemaal verdwenen. De middenstand ziet het liefst een winkelpui helemaal van glas die overdag zo ver mogelijk mag open staan. Het heeft de winkels anoniemer en minder sfeervol gemaakt. “Was ik nou bij Vodafone of Telfort?” Ze lijken allemaal op elkaar. Zeker de winkels van een landelijke keten. Die zien er in Gouda hetzelfde uit als in Emmen of Alkmaar. Bij die tentoonstelling van 1985 publiceerde de Historische Vereniging Alkmaar de brochure “Winkels kijken”. Daarin werden de toen acht laatste ‘ouderwetse’ winkels van de stad beschreven: de N.L.zaak, fietsen en onderdelen; Egbert Broers, tabakswaren; J. Bruin en Zn, snoepgoed; Sünders, manufacturen; Tjeertes, hoeden en petten; De Vries, grutterswaren; Pels, wijn en gedistilleerd. En toen ook al Boom, klompen, touw en borstels. Alleen Broers en Boom bestaan nog. Blijkens de webwinkel is Boom op tijd gemoderniseerd om het nog lekker ‘ouderwets’ te kunnen volhouden. Er kwamen na 1985 gelukkig ook veel nieuwe specifieke, karakteristieke winkels bij. Alkmaar geldt als gezellige winkelstad. Ondertussen is de leegstand verontrustend. Vooral in de fraaie kleine straatjes, waar winkels lang leeg staan. “Niet zo vreemd”, maakte een ondernemer me wijzer. “Er lopen hier teveel graaiers rond, die zo maar na het aflopen van een contract de huur verdubbelen. Dan jaag je de kleine winkeliers de stad uit.” Alkmaar moet ze koesteren, die bijzondere winkels. Ze zijn de smaakmakers voor het publiek. Boom laat zien: ouderwets gezellig is aantrekkelijk. Stadsbestuur, let op uw zaak.