Stoempen over een Alkmaarse middeleeuwse weg?

Het plezier spatte er duidelijk vanaf in het interview op Radio 1 met de Alkmaarse profwielrenner Laurens ten Dam. Het vooruitzicht dat hij als medeontwerper van het wegparcours voor de Europese wielerkampioenschappen in Alkmaar is aangezocht geeft hem een unieke kans.  Hij gaat er voor zorgen dat de renners komende zomer meerdere malen over de Munnikenweg  gejaagd worden.  Met satanisch genoegen voegde hij er aan toe dat hij tevens wil voorkomen dat de renners dan van de bakstenen zijkanten gebruik kunnen maken. Hij hoopt er duidelijk op dat de renners al ‘stoempend’ (zwiepend en schuddend, op kracht en doorzettingsvermogen fietsend) op de hier liggende kasseien de beslissing weten te forceren.

Maar hoe zit dat met die Munnikenweg? Zoals de naam al aangeeft is de weg vernoemd naar monniken, namelijk die van het Carmelieterklooster, dat hier rond 1500 heeft gestaan. De weg is echter al ouder en stamt uit de middeleeuwen. Graaf Floris V zag het belang in van een uitvalsweg naar West-Friesland en zorgde voor de aanleg van deze weg. Die moest echter wel goed beschermd worden. Immers, een uitvalsweg kan zo maar in een invalsweg voor vijanden veranderen zoals later meerdere keren bleek. Daarom werd er naast de Torenburg, de ingang van de stad, gezorgd voor de beveiliging van de weg door de bouw van twee dwangburchten: de Nieuwburg en de Middelburg. De Nieuwburg is met zijn contouren in het landschap aangegeven door een bakstenen pad tussen Munnikenweg en Molenkade. De Middelburg is tegenover Basisschool ‘De Zes Wielen’ nog heel vaag zichtbaar door de in het weiland aanwezige contouren. De aanleg van deze weg zorgde uiteindelijk voor een paar eeuwen redelijke rust. Die werd echter ruw verstoord door het leger van Grote Pier dat in 1517 de dwangburchten vernielde en de stad plunderde. In 1573 maakten de Spanjaarden dankbaar gebruik van deze weg voor de aanvoer van troepen en materiaal vanuit Oudorp voor de belegering van de stad.

Maar is dat ‘stoempen’ over deze weg aan middeleeuwse kasseien te koppelen?  Nee, want als er destijds al sprake was van verharding van de Munnikenweg dan door middel van het storten van puin. Pas in 1871 is de weg voor de eerste keer samen met de Frieseweg bestraat voor 12.600 gulden. Dat staat wel in schril contrast tot de 1.000.000 euro die nu uitgetrokken wordt voor het vijftien keer laten passeren van een peloton wielrenners.

(Bert Muis)