16 meter hoog

ZWEERBEELDEN IN ALKMAAR?

Dat was even flink schrikken. Nee, ik had niet gedronken. Tot nu toe ook nooit last van lichtflitsen in het hoofd. Nog steeds gezegend met een heldere blik. Maar toen ik de nieuwe schoenenzaak van Mulder aan de Laat passeerde lichtten er opeens vijf grote vlakken op met verspringende beelden, boven alle etalages. Moest me even goed concentreren op de weg om niet onderuit te gaan door mijn reflex tegen de draaierigheid, die me overviel. Gelukkig, het lag niet aan mijn zenuwgestel maar aan de enorme LED-schermen, die boven de etalages in de gevel bleken te zijn opgenomen. Welke dwaas heeft dit bedacht, vroeg ik me verbaasd en geërgerd af. Hoe heeft dit de welstandscommissie kunnen passeren? Behalve aan het verkeersveiligheidsrisico, dacht ik aan de Alkmaarse ambitie om een duurzame en energiezuinige stad te willen zijn. Hallo Mulder, ook voor LEDschermen worden de Braziliaanse oerwouden schandalig genoeg gekapt. De stukken van de welstandscommissie maar eens opgezocht. Oh, die was niet akkoord, zie je wel, ….‘tenzij het niet om reclame gaat’. Eh…hoezo? “Het zijn sfeerbeelden, geen reclame”, heeft de architect toegelicht. Sluwe vos, die architect. Want hij kent natuurlijk het gemeentelijk beleid om lichtreclame in de historische binnenstad te voorkomen. “Geen reclame, dames en heren, maar sfeerbeelden, zeweeeer-beelden”, benadrukt de lepe architect nog maar eens. Tja, dan weten wij het ook niet meer, veegde de welstandscommissie het zweet van het voorhoofd. De lichtbakregeltjes van de stad spreken van reclame en nu zegt die meneer de slimme architect ‘het is geen reclame’. Weet je wat, het is ‘kunst’, besloot de in het nauw gedreven welstandscommissie. Gaan wij niet over. Dan moet de wethouder cultuur er maar iets van vinden. Maar die vond kennelijk niks. En nu wordt uw aandacht getrokken door glasinloodmotieven, afgewisseld door oplichtende en verspringende foto’s van ruige wandelgebieden, waarvoor u, jawel, u voelt hem aankomen…, de wandelschoenen van Mulder nodig hebt. Nee, geen reclame, zweerbeelden!

Alkmaar wil zich in het kielzog van Amsterdam voor de toeristen profileren als ‘Old Holland’. Kijk maar naar dat verkiezingsaffiche van OPA: ‘Kies voor de toekomst, behoud historie’, met een molentje en trapgeveltjes. Het buitenproportioneel grote pand doet al pijn aan je ogen naast de lagere historische panden van de Laat en de Schoutentraat. ’s Avonds extra pijn met LEDverlicht flikkerend houtvuur! (Echt, help)

Doe wat, gemeente, tegen deze brutale, opdringerige, nergens voor nodige, verkeerstechnisch gevaarlijke, energieverspillende, geraffineerde, kitscherige aandachttrekkerij. Please!