Aquarium op poten?

Aquarium op poten?

Houdt u van aquariums? En van treinen? Lees dan vooral door. Maar eerst wat vooraf ging. Tweehonderd jaar koninkrijk! Het land was in 1813 in de war. Na Willem V gingen we verder met Willem I, kunt u nagaan hoe we er aan toe waren. Was dat leuk voor Alkmaar, Willem I? Eigenlijk best wel. Willem I wilde een koninkrijk als Engeland. Wij dus ook zo’n Engelse trein, wilde Willem. En daarom kregen we in Alkmaar in 1865 uiteindelijk ook een station, een eind buiten de stad. Je kwam er via een laantje door het open veld, naast een polder, waar nu de Spoorbuurt is. Maar het voorname stationsgebouw werkte als een magneet. Er kwamen uitbreidingen, gebouwen en loodsen links en rechts, en na ophoging van de polder een nieuwe moderne woonwijk met stadse allure aan de Stationsweg. Het spoor en de stationsbuurt floreerden vanaf het begin en brachten Alkmaar welvaart. Op foto’s uit het begin van de 20e eeuw zie je het station in zijn meest glorieuze verschijning, met een prachtig plantsoen voor de deur. Hoe aangenaam moet het zijn geweest om zo in de stad ontvangen te worden. Wat een chique stijl. Willem I zou trots zijn geweest.
Over een jaar wordt begonnen met de nieuwbouw van het station. Het oude stationsgebouw blijft er staan, maar verliest zijn publieksfunctie. De onderdoorgang gaat ook dicht voor het publiek en wordt een kabelgoot. Wat krijgen we ervoor terug? Een nieuwe fietsenstalling (en dat is nodig ook). Maar daarnaast (letterlijk) een glazen twaalf meter hoge traverse. Een immens aquarium als het ware, op hoge poten. Dat zal opvallen. En je zult er wegtochten. Geen gezicht naast het historische stationsgebouw. En niet passend bij de negentiende eeuwse woonhuizen van de Stationsweg. Natuurlijk probeerden we Prorail en de gemeente op andere gedachten te brengen. “Leuk idee, meneer, maar hebben we geen geld voor”, zongen de ‘stadsvernieuwers’ in koor. Het klonk als ‘hebben we geen geld voor over’. Want geld is er altijd. Het gaat om de keuzes. Misschien zijn een permanent strand aan de Noorderkade, de herinrichting van de Grote Kerk, tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade, ondergrondse vuilcontainers, inderdaad belangrijker voor de stad, dan een reizigersvriendelijke vertrek- en ontvangstplek voor de duizenden Alkmaarders en gasten, die dagelijks van het station gebruik maken. Op http://hvalkmaar.nl/herbestemming vindt u ons dossier over het stationsgebied. Geniet er van, zo lang het nog kan!