Lezing: Peter van den Berg over Descartes

Lezing: René Descartes in Egmond, zijn vrienden en netwerken in Alkmaar en Haarlem.

Op dinsdag 13 januari geeft dhr. P. van den Berg een lezing voor de Historische Vereniging Alkmaar, getiteld: René Descartes in Egmond, zijn vrienden en netwerken in Alkmaar en Haarlem.

Wat bracht René Descartes naar Egmond? Deze vraag wordt sinds zijn dood in 1650 in vrijwel alle biografieën gesteld. Tot nu toe is die vraag nooit afdoende beantwoord. De Franse filosoof René Descartes woonde het grootste deel van zijn leven in Nederland, o.a. in Utrecht, Franeker, Oegstgeest. In dit rijtje ontbreekt Egmond echter. Het bleef tot nu toe een raadsel waarom hij uitgerekend naar Egmond kwam, waar hij het langst aaneengesloten woonde.

Bekend is zijn correspondentie vanuit Egmond met de geleerde achterkleindochter van Willem van Oranje, Elisabeth van de Palts. Minder bekend zijn contacten met intellectuelen en vrienden in Alkmaar en Haarlem. Met name de leden van het netwerk in Alkmaar waar Descartes deel van uit maakte, zal velen verrassen.

Van den Berg geeft in zijn recente boek René Descartes in Egmond 1643-1649 een beschrijving van Egmond als de plaats waar zich de rijken uit de zeventiende eeuw vestigden. Waar bewindvoerders van de VOC hun buiten kochten of lieten bouwen. Waar schilders als Ruysdael en Van Goyen van het Lucasgilde uit Haarlem hun zeelandschappen schilderden. Kortom, Egmond als vrijplaats voor andersdenkenden, kunstenaars en vermogende bestuurders.

De lezing gaat in op verschillende tot nog toe onbekende aspecten van het leven van Descartes in Egmond en zijn connecties met Alkmaar en Haarlem. Voor geïnteresseerden is het boek op deze avond te verkrijgen voor €20.

De lezing wordt op dinsdag 13 januari gehouden in de Sociëteit, Varnebroek 31.

Aanvang 20.00 uur.

De lezing is gratis voor leden van de Historische Vereniging Alkmaar.

Niet leden betalen € 3,00