Loempila?

In de taalontwikkeling van een peuter is de klankovergang soms een probleem. De mondspieren zijn niet genoeg ontwikkeld om bijvoorbeeld vloeiend na de i de a uit te spreken. Dan is er tijdelijk een hulpklank nodig. Daardoor zei mijn zoontje ‘loempila’, als hij loempia bedoelde. Was een populair gerecht bij ons in zijn jeugd. Werd een gezinswoord. Wij bleven het gerecht loempila noemen, bij vergissing ook wel eens als we het in een Chinees restaurant bestelden. Werden we meewarig aangekeken: flauw grapje, meneer!

Hoopte, dat er, net als voor die nieuwe brug over het kanaal, een uitnodiging zou komen om een leuke naam te verzinnen voor het nieuwe Chinese hotel. Dan had ik natuurlijk ‘Hotel Loempila’ ingestuurd. Maar op de schets van het ontwerp op Overstad stond al een naam: China Center Alkmaar. Beetje saai. Lang zo leuk niet als Hotel Loempila, toch?

Waarom is na Amsterdam Roermond (of all places) de drukst bezochte stad door de Chinese toeristen? Omdat er een beroemde Designer Outlet is. Weten ze zelfs in Peking! Chinezen zijn behalve op karaoke gek op luxe koopjes van beroemde merken. Kijk maar eens op Youtube naar ‘De Chinezen komen naar Roermond’! Alkmaar ligt veel dichterbij Amsterdam. Waar wachten we dus op met Ringers? Chinabar erin, met een paar keer per week karaoke. En de rest van het gebouw vol met Hugo Boss, Prada en Gucci.

Alkmaar liep trouwens altijd al weg met China. De ‘Gouden Eeuw’ van Alkmaar begint kort na de Victorie van 1573. Toen de Spaanse dreiging was afgewend kon de stad zich als stapelplaats en handelscentrum snel ontwikkelen. Er werd heel veel geld verdiend en dat wilden de snel rijk geworden Alkmaarders weten ook. In het Stedelijk Museum is wellicht de mooiste zaal gewijd aan deze bijzonder florissante periode. Je ziet het aan de vele deftige portretten, het kostbare meubilair en vooral aan het toentertijd peperdure Chinese porselein, de ‘luxe designkoopjes’ van de 17e eeuw. Op één van de kostbare schotels is een versiering met tulpen te zien, toen niet bekend in China en dus vast in opdracht van de Hollandse kooplieden aangebracht. Alkmaar liet het breed hangen.

En nu zijn de rollen omgedraaid. De rijke Chinese toeristen beleven thuis hùn gouden eeuw en willen dat weten ook. Ze zijn hier dus meer dan welkom in een eigen hotel. China kan een potje breken in Alkmaar. En de Alkmaarse loempila’s? Ze worden nòg lekkerder.