Monumentenloods

Namens de gemeente Alkmaar beheert de Historische Vereniging Alkmaar de Monumentenloods. Hier vindt u materialen die verzameld werden nadat huizen of gebouwen werden gesloopt, en die - vanuit de erfgoedgedachte - té waardevol waren om te vernietigen. Team Monumentenloods bestaat uit vrijwilligers die wekelijks aanwezig zijn voor beheer van de loods. U vindt de Monumentenloods op Industrieterrein Oudorp, vlakbij de voormalige drukkerij.

Is uw pand ouder dan 1940 en staat het in Alkmaar?

Dan mag u winkelen in de Monumentenloods. Dit is een doorgeefluik voor historisch bouwmateriaal. U vindt er materialen die zijn vrijgekomen na sloop of verbouwing van een historisch pand uit de stad. Dus zoekt u bijvoorbeeld een originele Amsterdamse School schuifdeur, een marmeren wastafel of hang- en sluitwerk? Kom dan eens langs op de Alexander Flemingstraat op bedrijventerrein Oudorp, vlakbij/tegenover de voormalige drukkerij van de Alkmaarsche Courant.

Vanaf de jaren’ 50 van vorige eeuw werd er anders, meer massaal en industrieel gebouwd dan voor de 2de wereldoorlog. Ook werden in de vernieuwingsdrang na de oorlog panden in- en uitwendig vernieuwd. Daardoor kwamen veel oude, afgedankte bouwmaterialen zoals kozijnen met ramen en deuren, dakpannen, maar ook tegels of lambriseringen in de afvalbak terecht. Op veel plekken in Nederland trokken mensen zich deze veronachtzaming van veelal historische bouwmaterialen aan. Zo ook in Alkmaar. Zo’n 40 jaar geleden heeft de gemeente Alkmaar een loods ingericht om de materialen op te slaan: de Monumentenloods. Sinds een paar jaar wordt de Monumentenloods, op verzoek van de gemeente Alkmaar, beheerd door de Historische Vereniging Alkmaar.

Monumentenloods: vroeger op de Torenburg
Vanwege restauratie van de vestiging op Torenburg 3 (de verbinding tussen de Dijk en de Wagenweg) diende de gehele inventaris (!) verhuisd te worden naar een loods op Bedrijventerrein Oudorp. Deze loods – voorheen een verwarmd archief van de Alkmaarsche Courant – biedt veel ruimte om de materialen te ordenen en te inventariseren. Wij zijn in aanvang begonnen met de ramen en deuren te fotograferen. Andere materialen hebben we met een aantal overzichtsfoto’s vastgelegd, zodat een belangstellende een indruk krijgt van wat er zoal is. Daarnaast zijn er materialen die geen relatie hebben met bouwkundig erfgoed, zoals tafels, kastjes etc.

Interview met Jos Stroomer in het NHD:

De Monumentenloods is een succes, stelt Jos Stroomer. ,,Het is duurzaam, we recyclen, en voor de Historische Vereniging Alkmaar is het een bescheiden inkomstenbron.”   Klik op hier  om het interview met Jos Stroomer in het NHD (5 2022) te lezen.

Jos Stroomer, bestuurslid HVA en Coördinator Monumentenloods. Foto: Archieffoto’s JJ Foto.nl / Jan Jong.

Criteria bij de verkoop oude bouwmaterialen

In de Monumentenloods verkopen wij oude bouwmaterialen aan bewoners van de gemeente Alkmaar. Dat kunt u zijn. Het materiaal is dan bestemd voor uw huis, dat in dit geval wel gebouwd moet zijn vóór 1940. Voor de meer zeldzame materialen, vaak van oudere datum, vragen wij u een plan in te dienen waarmee u als koper aangeeft wat er met die materialen gaat gebeuren.