Picasso La belle Hollandaise

Pablo was hier, in Alkmaar

“Dat kan me zus ook” is een kort-door-de-bocht typering van abstracte kunst. Joost Zwagerman legde bij DWDD gedreven en geduldig uit waarom moderne kunst toch diepzinniger kan zijn dan je op het eerste gezicht denkt. Wie het dan nog niet begreep schudde meewarig het hoofd: ‘We moeten weer eens iets mooi vinden van de linkse intellectuelen. Maar dat kan me zus ook. Echt’. Het grote publiek heeft vooral bewondering voor kunst, waar het technisch vakmanschap, een precieze penseelvoering direct uit spreekt: Rembrandt, Vermeer, Jopie Huisman, Ans Markus… Toch moeten we er heel blij mee zijn, dat er ooit mensen waren als Zwagerman die ons leerden Van Gogh mooi te vinden. De smaak van het publiek is niet zo star als het soms lijkt. Integendeel, onze waardering voor kunst kent door de jaren grote variaties.

Het beleid van het Stedelijk Museum Alkmaar zal om de financiën op orde te houden regelmatig tentoonstellingen willen organiseren waar het grote publiek op afkomt. Van de grote expositie van één van Alkmaars beroemdste schilders, Ceasar van Everdingen (vanaf 24 september a.s.), zal het publiek vast gaan smullen.

Daarom is het opmerkelijk, dat er nog vóór deze grote publiekstrekker, vanaf 4 juni, tijd en ruimte is gevonden om deze zomer een tentoonstelling voor fijnproevers te organiseren over Pablo Picasso. Die werd naarmate hij abstracter ging werken ook wel eens met die bijdehante zus vergeleken. Het duurde, net zoals met Van Gogh, wel meer dan een generatie voordat de waardering van het publiek hem tot één van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw kroonde. Pablo Picasso (1881-1973) kwam als jonge man van nog geen 25 jaar bij ons over de vloer. Hij kwam in Parijs de Nederlandse schilders Kees van Dongen en Otto van Rees tegen. En was bevriend met Tom Schilperoort, die hem uitnodigde in de zomer naar zijn Schoorlse vakantiehuisje te komen. Picasso ging er op in en woonde nog even in Schoorldam. En van daaruit kwam hij ook in Alkmaar. Enkele weken Holland in 1905. Picasso schilderde toen nog ‘naar het leven’, niet zo abstract als later. Zijn Hollandse dagen leverden hem enkele schilderijen en schetsen op van mooie jonge boerinnen. Het Stedelijk Museum is er in geslaagd de Hollandse werken bijeen te brengen. Er moet er zelfs één voor uit Australië komen. Verrassend cadeautje van ons Museum, ook voor onze stadsgeschiedenis natuurlijk: ‘Pablo Picasso himself was here!’