3/12: Een Alkmaarse Jan Pieterszoon Coen? – lezing HVA door Klaas te Bos

Dit jaar is het 400 jaar geleden, dat Frederik Houtman arriveerde bij de kust van West Australië en deze kustlijn voor het eerst in kaart bracht. In Gouda geboren en opgegroeid, maar als jongeling ingeschreven als poorter van Alkmaar. Hij trouwde met een Alkmaarse, woonde in de Koorstraat, stierf in onze stad en werd in 1627 begraven in de Grote Kerk.

In Alkmaar was hij bestuurlijk actief als schepen, lid van de vroedschap en kapitein bij de schutterij. Frederik Houtman had een avontuurlijk leven. Met zijn broer Cornelis spioneerde hij – in opdracht van Amsterdamse kooplieden – in Lissabon op zoek naar informatie over de “weg naar Indië”. Beide broers maakten in 1595 deel uit van de zogenoemde “Eerste Schipvaart” naar Oost Indië. Die tocht leidde enkele jaren later tot de oprichting van de VOC. Nadien maakte hij nog enkele reizen naar Oost-Indië. Op zijn laatste reis bereikte hij in 1619 West Australië.

Tijdens zijn gevangenschap bij de sultan van Atjeh verzamelde hij gegevens voor het eerste Maleis-Nederlands woordenboek. Ook speelde hij een rol bij het in kaart brengen van de sterrenhemel op het zuidelijk halfrond. Frederik Houtman was enkele jaren gouverneur van Ambon en lid van de Raad van Oost-Indië. De grotere aandacht voor de zwarte kanten van ons koloniaal verleden en onze rol bij de slavernij plaatsen een aantal “helden” uit het verleden in een ander daglicht. Dat geldt ook voor Frederik Houtman.

HVA-bestuurslid Klaas te Bos gaat in een lezing nader in op het leven van Frederik Houtman.

• Wanneer: dinsdag 3 december 2019
  • Spreker: Klaas te Bos
  • Locatie: Sociëteit aan het Varnebroek 31 te Alkmaar.
  • Aanvang: 20.00 uur.
  • Verder: Leden van de HVA hebben gratis toegang; niet-leden betalen € 3,-

NB – Oók het Stedelijk Museum Alkmaar besteedt binnenkort aandacht aan Frederik Houtman. Vanaf 9 november 2019 kunt u in de Kleine zaal van het museum een tentoonstelling over Frederik Houtman bezoeken.