Lezing Alkmaars Historisch Café 24 november 2016

Donderdag 24 november
Lezing door Michiel Bartels, archeoloog gemeente Hoorn
Start 20.00 uur, locatie Bibliotheek Kennemerwaard Alkmaar centrum
Tussen 2008 en 2013 werd een grootschalig archeologisch onderzoek gedaan naar de Westfriese Omringdijk, tussen Hoorn en Enkhuizen. Dit onderzoek werd mogelijk doordat de dijkversterking de dijk zou gaan aantasten. Er werden zowel historici als archeologen bij het onderzoek betrokken zodat de gegevens uit de opgravingen zo goed mogelijk in een historisch perspectief konden worden geplaatst.
Zwerfstenen en dijkmagazijnen
In de lezing van Bartels komt de geschiedenis van de dijk uitgebreid aan de orde. Ook wordt ingegaan op de houthandel tussen Scandinavië en West-Friesland, de handel in zwerfstenen, het bouwen van dijkmagazijnen, de huizenbouw en de bewoners van de huizen op de dijk. Doordat diverse aspecten van het onderwerp worden belicht ontstaat er een levendig beeld van de Westfriese Omringdijk.
Michiel Bartels is als archeoloog werkzaam bij de gemeente Hoorn.
Praktische informatie en kaarten reserveren
Om teleurstelling te voorkomen raden wij u aan om uw ticket van te voren te reserveren. Dit kan via de klantenservice in één van de vestigingen van Bibliotheek Kennemerwaard, via bibliotheekkennemerwaard.nl of telefonisch 072 515 66 44. Er kan enkel met pin worden betaald, sinds januari 2016 is Bibliotheek Kennemerwaard cashless. Een kaart kost € 7,50, er is een reductieprijs van € 5,00 geldig voor abonnees/leden/vrienden van de Historische Vereniging Alkmaar, Stedelijk Museum Alkmaar, Regionaal Archief Alkmaar en Stichting Vrienden van de Grote kerk. Tijd: 20.00 tot ca. 22.00 uur, locatie Bibliotheek Kennemerwaard, Alkmaar Centrum, Gasthuisstraat.

‘Historisch Café’ is een samenwerkingsverband van de Historische Vereniging Alkmaar, de Bibliotheek, het Stedelijk Museum Alkmaar, het Regionaal Archief Alkmaar en Stichting Vrienden van de Grote Kerk.